vrijdag 5 augustus 2016

Bramenblogje


Vorig jaar genoten we al van best wel veel bramen uit eigen tuin maar dit jaar zijn het er nog veel meer. We eten ze gewoon of door de yoghurt maar vandaag heb ik voor het eerst bramenjam gemaakt. Zowiezo is dit wel mijn eerste succesvolle poging tot het maken van jam, eerder heb ik eens geprobeerd aardbeienjam te maken maar die hebben we als saus bij het ijs gegeten, zo dun was die geworden. Gelukkig ging het deze keer beter......


Onlangs waren we een dagje naar Duitsland (vaste prik in de zomervakantie) en daar kocht ik deze geleisuiker. Ik had me nooit zo in de prijzen hiervan verdiept maar ik zag Nederlanders in de supermarkt die deze pakjes met veel tegelijk kochten. Toen ik thuis kwam en ging kijken wat het hier kost snapte ik waarom....dit is echt zo'n produkt dat een stuk goedkoper is bij onze buren.


Vanochtend besloten we aan de slag te gaan en te kijken of we 1 kilo fruit uit eigen tuin konden verzamelen. Eerst dacht ik te gaan combineren met aardbeien maar dat bleek niet nodig, we hadden al snel een schaal vol rijpe bramen.


...wat zijn het toch mooie vruchten....
  

Ik heb de bramen met een blender gepureerd en aan de kook gebracht met de suiker en nog wat citroensap. Het resultaat was 4 potten heerlijke jam, de eerste hebben we meteen aangebroken.


Er zitten nog veel bramen aan de struik die nog verder moeten rijpen, misschien is het genoeg voor nog een lading jam, we zullen zien. In ieder geval neem ik de volgende keer dat ik in Duitsland ben meerdere pakjes suiker mee ;-)

En nu maar hopen dat deze struikjes en bomen die ik eerder dit jaar in de tuin heb gezet, goed aanslaan. Dan kan ik in de komende jaren nog meer lekkere jammetjes maken....

8 opmerkingen:

Rita zei

Oh wat lekker zeg. Leuk dat het de eerste keer goed geslaagd is. Alles smaakt veel lekkerder uit eigen tuin. Hoop dat je nog wat jam kunt maken van de rest. Succes. Groetjes Rita.

Corrie zei

Wat zullen jullie smullen van je eigen bramen. Dat is ook het leukst.
Vreemd dat de prijzen zo kunnen verschillen per land. Goed dat je de Nederlanders in de gaten had.

Nina Hobbysite zei

Lekker. Wij hebben ook dit jaar mega veel bramen. Helaas nog niet echt geplukt. Maar de vogels lusten ze ook erg graag.

Gerlily zei

Nog nooit gedaan jam gemaakt. Ziet er lekker uit en smaakt vast dubbel lekker uit eigen tuin.

Vlijtige Lies zei

Heerlijk zeg! Alles is zoveel lekkerder uit eigen tuin. Wij zitten nu voplop in de bramen. Ik maak er vnl sap van,daar zijn ze hier dol op. Geniet van jullie lekkers.

Haak en Pen zei

Wat heb je een heerlijk blog,
De bramen perikelen komen mij bekend voor.
Ik ga je zeker volgen
Nog een fijne zondag, Manon

Mariette zei

Dank je voor je leuke reactie, ik ga jouw blog ook eens bekijken! Groetjes Mariette

Mariette zei

Dank je voor je leuke reactie, ik ga jouw blog ook eens bekijken! Groetjes Mariette